Byte windows ----> Linux

Diskussioner om Linux-baserade operativsystem

Linx

Byte windows ----> Linux

Inlägg av Linx »

Så allesammans, Iden har fötts och dött några gånger, men nu har jag tänkt att under kommande semestern göra skiftet från Windows till Linux :idea:

Planen är den att under vecka 27 (alt 28) så ska jag göra skiftet och jag sitter just nu och spånar på vilken dist som vore vettigast för mitt användande.

Det jag gör dagligen på min dator är Gaming, och under 2026 så har ju gaming exploderat på Linux och detta verkar lovande (Även om inte alla spel funkar än). Jag gör ju även vanliga alldagliga grejer som skriver i text dokument och leker med AI ofc. (Notera att jag även vill kunna livestreama på tex Twitch)

Jag har nu Kikat runt lite och funderar på "vilket" Linux jag bör välja, jag har lite erfarenhet från Mint, och större men fortfarande limiterad erfarenhet från Ubuntu.

Alternativen som jag står och väger mellan för nuvarande är:

Manjaro vilket är Arch Baserat.
CachyOS vilket är Arch Baserat
SteamOS Vilket är Arch Baserat

Men vad bör man välja? Jag har förstått det som att beroende på vilka Specs som ens dator har så har man olika upplevelser? Jag vill få en så enkel och smidigt byte som möjligt. Jag vill kunna göra som på windows. Ladda ner från webbsida --> trycka install --> installerat och klart! När det kommer till program och annat som jag då kommer ladda ner från webbsidor och dylikt.

Jag söker råd då om man googlar på "top 10 linux choises" så känns det inte som att någon har rätt?

Main PC:
Mobo: Asus prime z690-P
Cpu: 13th Gen Intel Core i7-13700K
Ram: 32gb DDR5
Graphics: Radeon RX 7900 XTX

Server PC:
Error404 PC not found

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Re: Byte windows ----> Linux

Inlägg av Hund »

Välkommen och lycka till!

Det finns inget rätt eller fel. Alla alternativ kan i princip göra samma sak. Den stora skillnaden är hur man gör det. De flesta är inriktad på lite olika saker och det kommer att vara olika lätt (eller svårt) att göra olika saker.

Det känns dock som att många blir förförd av det som blänker mest. Bry dig inte om trender och 'coola' alternativ. Välj ett alternativ som har funnits ett tag och kunnat bevisa att de är att lita på.

Mitt tips skulle vara Linux Mint. Det är kanske inte den 'coolaste' distron, men Mint gör mycket och de gör det förbaskat bekvämt för dig. Mint är dessutom stabilt och du har stöd för saker som Flatpak direkt ur lådan, vilket du kommer att vilja använda för saker som Steam.

Och när du kör Linux behöver du försöka släppa 'Windows-tänket'. Du ska inte ladda hem mjukvara från webben. Håll dig i största möjliga mån till Mints egna förråd. Då är du säker. Och fall sedan tillbaka på Flatpak för de saker som du inte kan hitta i deras officiella förråd.

Jag har använt Linux i 20 år, varav mer halva den tiden har varit med Gentoo, vilket är ansett att vara en av de mer avancerade alternativen. Om jag personligen skulle vilka ha något som bara fungerar direkt ur lådan och få allting serverat, hade jag utan tvekan valt Linux Mint.

Min hemsida

PS. Kom ihåg att samla på minnen, inte prylar.

Linx

Inlägg av Linx »

Jo så är det självklart, jag glömde nämna att jag är även intresserad av Bazzite Speciellt då dem har HDR & VRR support, samt att från videos jag har sett verkar funka väldigt bra direkt ur lådan när det kommer till sånt som jag dagligen gör och använder min dator till.

Verkar för visso vara dålig funktion mellan Iphone och Bazzite då en extra app på telefonen krävs för att kunna flytta filer. Men det är inget problem för min del då jag nyttjar Android och bara använder iphone som backup om min android går sönder.

Main PC:

Server PC:
Error404 PC not found

Användarens profilbild
Brottweiler
Kontakt:

Inlägg av Brottweiler »

Baserat på ditt användningsområde hade jag valt någon Ubuntu-distro. Kolla på någon smak och välj den du tycker om mest, om du nu inte verkligen gillar GNOME hade jag nog valt Kubuntu (eller Lubuntu alternativt Xubuntu om du har äldre/långsammare dator).

Det är Ubuntu som Linux Mint är baserat på och jag tycker inte att Linux Mint har något användningsområde längre eller fördelar mot Ubuntu.

Som nybörjare tycker jag inte att du ska ge dig in i Arch-världen om du nu inte är redo att lära dig och pilla med småsaker. Ubuntu installerar du och börjar använda till skillnad mot Arch som är en gör-det-själv-distro.

Arch-baserade distros är generellt inte att rekommendera, förutom ett par undantag som inte är relevant för en nybörjare. Manjaro ska undvikas eftersom det är en distro av mycket låg kvalitet.
SteamOS är inte något du själv borde installera utan det är Valves distro som dom kör på sina maskiner som du köper (t.ex. Steamdeck) så om du inte vill skapa ditt egna Steam Machine-projekt hade jag lämnat det.

Du skriver som jag kör.

Linx

Inlägg av Linx »

Jo så kan det nog vara, Jag har under en tid nu velat byta ut min C: disk till en större då 100gb känns snålt, tanken är att skaffa en större och då skulle jag kunna dualboota ex, Windows / Ubuntu / Arch-smak

Dels för då förlorar jag inte möjligheten att använda Windows om jag skulle krångla till något samt att vissa spel (Pubg mitt huvudspel) inte funkar på Linux ännu.

Sen halva användandet är ju att lära sig linux, och det är som hund skrev att jag måste nog komma ifrån Windows tänket, sen vill jag mer än gärna lära mig då jag tycker det är kul :D

Main PC:

Server PC:
Error404 PC not found

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Brottweiler skrev: 12 jun 2026, 07:14

Det är Ubuntu som Linux Mint är baserat på och jag tycker inte att Linux Mint har något användningsområde längre eller fördelar mot Ubuntu.

Så talar en person som aldrig har testat Linux Mint. :D

Mints användningsområde är, och har alltid varit, för skrivbordsanvändare. Och eftersom att det är välpolerat, genomtänkt och enkelt att använda, är det också ett utmärkt val för nybörjare.

Bara för att det inte har riktat in sig på gamers med AMD-grafikkort som bara spelar på torsdagar, innebär det inte att de inte har ett existensberättigande. Alla dessa 'nischade' distros remixer av mer etablerade distros är bara ett slöseri på tid och kunskap. :/

Jag är inte på något vis jävig här. Jag kör personligen FreeBSD och Devuan på mina maskiner, men jag har mängder av erfarenheter av både Ubuntu och Linux Mint.

Linux Mint har ett polerat skrivbord med en massa finesser och verktyg som gör livet enkelt för dig som användare.

Du borde ta och ge Mint en ärlig chans. Jag är övertygad om att du kommer gilla det!

Linx skrev: 12 jun 2026, 11:02

Jo så kan det nog vara, Jag har under en tid nu velat byta ut min C: disk till en större då 100gb känns snålt, tanken är att skaffa en större och då skulle jag kunna dualboota ex, Windows / Ubuntu / Arch-smak

Du har förmodligen världens sämsta timing när det kommer till att köpa disk. På grund av all skit med AI är diskar och minnen svindyra idag!

Min disk som jag betalade typ 1700 kr för förra året, kostar just nu nästan 4000 kr. :(

Min hemsida

PS. Kom ihåg att samla på minnen, inte prylar.

Skriv svar