Så allesammans, Iden har fötts och dött några gånger, men nu har jag tänkt att under kommande semestern göra skiftet från Windows till Linux ![]()
Planen är den att under vecka 27 (alt 28) så ska jag göra skiftet och jag sitter just nu och spånar på vilken dist som vore vettigast för mitt användande.
Det jag gör dagligen på min dator är Gaming, och under 2026 så har ju gaming exploderat på Linux och detta verkar lovande (Även om inte alla spel funkar än). Jag gör ju även vanliga alldagliga grejer som skriver i text dokument och leker med AI ofc. (Notera att jag även vill kunna livestreama på tex Twitch)
Jag har nu Kikat runt lite och funderar på "vilket" Linux jag bör välja, jag har lite erfarenhet från Mint, och större men fortfarande limiterad erfarenhet från Ubuntu.
Alternativen som jag står och väger mellan för nuvarande är:
Manjaro vilket är Arch Baserat.
CachyOS vilket är Arch Baserat
SteamOS Vilket är Arch Baserat
Men vad bör man välja? Jag har förstått det som att beroende på vilka Specs som ens dator har så har man olika upplevelser? Jag vill få en så enkel och smidigt byte som möjligt. Jag vill kunna göra som på windows. Ladda ner från webbsida --> trycka install --> installerat och klart! När det kommer till program och annat som jag då kommer ladda ner från webbsidor och dylikt.
Jag söker råd då om man googlar på "top 10 linux choises" så känns det inte som att någon har rätt?