Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi kan säga hej och skriva en introduktion om oss själva. Det är såklart helt frivilligt, och det finns inga krav på innehåll.
Hej!
Jag är en lagom gammal nörd som gillar etisk mjukvara, Neovim, friluftsliv, löpning, specialkaffe och musik som låter illa.
Mitt användarnamn
Jag gillar hundar!
Hunden på bilden är en av våra hundar som vi hade när jag bodde hemma. Vilket innebär att bilden idag är väldigt gammal vid det här laget.
Linux
Mitt intresse för Linux började runt 2005-2006, när jag såg användarna på SweClockers dela med sig av sina tjusiga skrivbord i tråden "Visa ditt *nix skrivbord här!". När jag hösten 2006 fick en tryckt CD-skiva med Ubuntu 6.06 av en kompis, började jag leka med det på riktigt.
Resten är väl historia kan man väl säga. Jag fastnade direkt! Jag har ända sedan dess använt ett Linux-baserat operativsystem som mitt primära operativsystem på mina datorer.
Runt 2009 bytte jag till Arch Linux. Delvis för att det kändes som en rolig utmaning och delvis för att jag inte riktigt gillade vart Ubuntu på skrivbordet var på väg. Med Arch Linux stannade jag i några innan jag gick vidare till Gentoo. Vilket delvis berodde på att det också såg ut som en trevlig utmaning, men även för att jag var trött på den toxiska gemenskapen (som åtminstone fanns på den tiden), men även på grund av att Arch Linux hade gått över till systemd, vilket jag inte gillade. Jag upplevde en märkbar degradering i stabilitet med systemd.
Det blev iallafall 10 år med Gentoo innan jag slutligen hoppade över till Debian. Jag har inte riktig intresset eller tiden för att underhålla mitt egna system idag. :)
En liten introduktion till Linuxkompis
När jag började med Ubuntu fanns det en stor och levande gemenskap för Ubuntu och Linux i allmänhet här i Sverige. Forumet Ubuntu Sverige hade många aktiva användare som skrev mängder med inlägg varje dag.
(Detta var innan sociala medier hade blivit en grej)
Ett antal år senare hände något. Jag vet inte vad. Förmodligen var en kombination av flera saker, som att Reddit, YouTube och att sociala medier hade blivit populärt. Aktiviteten på forumet dog ut, och hela den svenska gemenskapen för Linux försvann sakta men säkert.
Idéen med Linuxkompis är helt enkelt att försöka återskapa, åtminstone en liten del av, den där trevliga svenska gemenskapen som en gång fanns. Jag vet inte om det är möjligt, men jag hoppas på det! Det kanske är möjligt nu när sociala medier tycks vara bakåtgående.