Sida 1 av 1

Var ska man placera sin domän och hosting?

Postat: 24 jun 2026, 22:41
av Brottweiler

Efter lite snack på #Linuxkompis (som är bryggad till XMPP) så har det framkommit att Inleed (svenskt) har blivit uppköpta sedan 2025 av samma företag som köpte upp Gandi (EU, franskt) där priserna gick i taket. Jag själv bytte från Gandi till Inleed (som fortfarande har bra priser) pga det men nu ser det mörkt ut för Gandi.

Men var ska man placera sina domäner och hosting?

Lista över ställen att undvika.

  • Gandi
    franskt, uppköpta, otroligt dyra

  • Inleed
    svenskt, uppköpta

Alternativ?

  • Glesys
    svenskt, lite dyrare

  • HostUp
    svenskt, lite billigare

  • Njalla
    Peter Sundes domäntjänst

  • Hetzner
    tyskt, bra priser

Diskutera olika alternativ och vad man kan rekommendera eller undvika.