Sida 1 av 2

Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 23 apr 2026, 19:33
av JoWa

Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 25 apr 2026, 07:29
av Hund

Var det i denna version som de bara har med Wayland? Det är ett ganska modigt drag av dem tycker jag. Vi får väl se hur mycket problem det orsakar för användarna. :)


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 26 apr 2026, 04:57
av JoWa

Ja, GNOME 50 stöder endast Wayland. Wayland har varit förvalt sedan GNOME 3.22, 2016, så de flesta barnsjukdomarna torde vara avklarade nu. 😉️

XWayland finns ju, för gamla program.


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 26 apr 2026, 11:09
av Hund

De flesta barnsjukdomar? Jag vill såklart inte skapa ett flamewar, men det är ju rätt uppenbart att Wayland bara är användbart för en liten nischad marknad som råkar ha rätt hårdvara och som inte använder datorn till mer än att surfa på webben. :D


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 26 apr 2026, 22:05
av Brottweiler

Att Ubuntu 26.04 LTS är ute betyder ju att även valfri smak som Kubuntu, Xubuntu eller Lubuntu 26.04 LTS är ute antingen nu eller snart så att man inte behöver använda GNOME. ;)


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 26 apr 2026, 22:56
av Hund

Jag säger inget om Ubuntu så sett. Även om jag inte skulle använda det själv, kan jag ändå rekommendera det till andra. Men oavsett finns det ju aldrig något som stoppar mig från att ha åsikter om saker och ting. ;)


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 28 apr 2026, 20:57
av Brottweiler

Ubuntu rekommenderar jag, men då rekommenderar jag en smak och inte Ubuntu med GNOME.


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 28 apr 2026, 21:26
av Hund
Brottweiler skrev: 28 apr 2026, 20:57

Ubuntu rekommenderar jag, men då rekommenderar jag en smak och inte Ubuntu med GNOME.

Det låter inte som ett opartiskt råd. ;)


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 29 apr 2026, 09:04
av JoWa
Brottweiler skrev: 28 apr 2026, 20:57

Ubuntu rekommenderar jag, men då rekommenderar jag en smak och inte Ubuntu med GNOME.

Är Ubuntu med GNOME smaklös? 🤔️


Re: Ubuntu 26.04 LTS “Resolute Raccoon” är nu utgiven. 🦝

Postat: 29 apr 2026, 09:58
av Hund
JoWa skrev: 29 apr 2026, 09:04
Brottweiler skrev: 28 apr 2026, 20:57

Ubuntu rekommenderar jag, men då rekommenderar jag en smak och inte Ubuntu med GNOME.

Är Ubuntu med GNOME smaklös? 🤔️

Smaken är som baken, delad. :D

Jag skulle för mitt liv aldrig kunna tänka mig att använda GNOME, men det innebär inte att jag inte skulle rekommendera det till andra. Bevisligen finns det ju åtminstone någon som gillar det, annars skulle projektet inte finnas att börja med.

Och även om jag personligen kan ha färgstarka åsikter om saker och ting, tycker jag att folk ska få bilda sig en egen uppfattning om vad det nu gäller. Men de skulle såklart först få höra mina åsikter om saken dock! ;)