Linuxkompis

En vänlig Linux-gemenskap för alla.

Du är inte inloggad

#1 2019-07-10 16:55:16

Saraldor
Medlem
Hemsida

Webbläsare

Vilken Webbläsare anser ni fungera bäst med Linux, själv kör jag just nu Opera och tycker den fungera grymt bra.

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#2 2019-07-10 17:09:06

rasmus
Medlem
Från: Örebro
Hemsida

Re: Webbläsare

Jag började använda mig av Qutebrowser ordentligt för någon vecka sen eftersom den har inbyggt stöd för att navigera som i vim, så man slipper använda musen lika mycket. Innan semestern kände jag inte att jag hade tid att lära mig alla kortkommandon, även om de nästan är samma som de jag använder i Chromium.

Annars har jag främst använt mig av Chromium för att jag tycker om deras utvecklarverktyg, men Firefox har kommit ikapp där också det lilla jag har testat. Så valet mellan webbläsare där borde nog faktiskt bli att byta till Firefox av principiella skäl. Men tror jag kommer bli kvar med Qutebrowser, har ännu inte hittat något att klaga på där.

Frånkopplad

#3 2019-07-10 18:58:30

Hund
Administratör
Från: Norrland
Hemsida

Jag har använt qutebrowser i några år nu tror jag. Har man en gång vant sig med en tangentbordsdriven webbläsare är det svårt att gå tillbaka till något annat. smile

Det är riktigt händigt att exempelvis kunna använda sin egna $EDITOR för att skriva längre texter som denna. I mitt fall kör jag med Vim.

Jag gillar den för att den bara fungerar helt enkelt. Visst, man får göra lite avkall på tillägg som man annars har blivit bortskämd med från åren med Firefox, men det är ändå inget livsavgörande. Den har ju stöd för reklamblockering åtminstone.

Den enda nackdelen med qutebrowser är väl denna när man kör Gentoo och behöver kompilera allting själv..

# qlop -gH qtwebengine
qtwebengine: Sun Nov 18 04:13:53 2018: 2 hours, 32 minutes, 0 seconds
qtwebengine: Sun Dec  9 03:19:03 2018: 1 hour, 44 minutes, 39 seconds
qtwebengine: Tue Dec 25 19:41:32 2018: 1 hour, 44 minutes, 42 seconds
[…]

big_smile

På sidan av finns dock IceCat med lite inställningar och tillägg för att upprätthålla en illusion av bevarad integritet. Den webbläsaren använder jag till att besöka myndigheter och andra sidor som jag inte riktigt litar på och/eller inte vill att de ska ha så nödvändigtvis mycket information att hämta av mig. Men den webbläsaren används inte vidare mycket tack och lov.

Gentoo Linux ~ Jag finns på Mastodon och min blogg.

Frånkopplad

#4 2019-07-10 19:13:30

cess11
Medlem
Från: Internet

Chrome för Debian, uBlock Origin, Vimium och första träffen på 'noscript'. När min lokala DNS har blocklistor åker den ut och jag går förmodligen tillbaka till uzbl-tabbed för det mesta. Det vore kul att köra Next men det blir antagligen obehagligt att komma i kontakt med reguljära lispares förkärlek för emacs över vim.

Frånkopplad

#5 2019-09-15 21:06:57

Dockland
Medlem
Från: /home

Google Chrome, överallt. Har Firefox installerad men är inte riktigt kompis med den. Har enorm tearing i FF men inte något i Crome.

Gentoo Linux

Frånkopplad

#6 2019-09-16 23:37:33

Hund
Administratör
Från: Norrland
Hemsida

Dockland skrev:

Google Chrome, överallt. Har Firefox installerad men är inte riktigt kompis med den. Har enorm tearing i FF men inte något i Crome.

Är du inte bekymmrad över din personliga integritet?

Gentoo Linux ~ Jag finns på Mastodon och min blogg.

Frånkopplad

#7 2019-10-17 23:53:56

j88rc9rd
Medlem
Från: /home/

jag kör firefox med tilläggen https everywhere, ublock origin, umatrix, temporary containers och decentraleyes (samt firefox inbyggda container-tillägg)

arch linux

Frånkopplad

#8 2020-01-13 16:52:18

Gorgo80
Medlem
Från: Helsingborg

Jag kör Opera just nu, men funderar på något annat, ska vara något som synkar mina bookmarks på smidigt sätt, så det funkar på mobilen, datorn och windows big_smile

Frånkopplad

#9 2020-01-15 11:54:36

kungtotte
Medlem
Från: Nynäshamn

Jag rekommenderar Firefox i så fall, de har inbyggd synkronisering om du skapar ett s.k. Firefox-konto (motsvarar funktionen som Opera erbjuder).

Vivaldi är ett icke-FOSS alternativ om du gillar Opera, och kanske framförallt gamla Opera före de bytte ut sin egna renderingsmotor till Chromes. Det är gjort av avhoppare från Opera som jobbade på oldschool-Opera på den tiden då det begav sig, så användarupplevelsen är snarlik smile

Frånkopplad

Sidfot