Linuxkompis

En vänlig Linux-gemenskap för alla.

Du är inte inloggad

#1 2019-10-16 19:41:19

ChiLLabiS
Medlem
Från: Sundsvall

Scripts! Tips och hjälp!

Tjo!

Tänkte höra med er vad ni har för användbara scripts ni använder/gjort!
Själv har jag gjort ett ganska enkelt script efter som jag fortfarande är en newb, ett installations-script som sätter upp datorn med allt jag använder. Det mesta är 'apt install' men har några andra rader som fixar och lägger in repos och diverse.
Det är kul när man kan! smile

Så vad har ni gjort för scripts ni använder?

Senast ändrad av ChiLLabiS (2019-10-16 20:52:12)

ChiLLabiS@PC:~$ sudo apt install trevlig
  Ubuntu / irssi / Musik / Göteborgs Rapé!

Frånkopplad

#2 2019-10-17 07:50:56

Barre
Medlem

Re: Scripts! Tips och hjälp!

Så snart det är något som skall göras mer än två gånger brukar jag i regel skapa ett script för det,
Jag brukar också skapa ett script för saker som jag gör väldigt sällan, utmärkt sätt att dokumentera vissa saker. Kortaste scriptet är enbart två rader, en shebang och ett kommando.

Men två script som jag använt i många år är ett bash-script jag kallat för ddupdate som uppdaterar mina entries i Loopia DNS om/när IP ändras hemma. ddupdate
Ett annat som jag använder frekvent är ett python-script som söker efter RPM-paket i SUSE produkter: sps

Utöver det så kryllar min ~/bin med små script för repetitiva saker samt saker jag gör väldigt sällan.

Frånkopplad

#3 2019-10-17 12:16:10

ChiLLabiS
Medlem
Från: Sundsvall

Barre skrev:

Så snart det är något som skall göras mer än två gånger brukar jag i regel skapa ett script för det,
Jag brukar också skapa ett script för saker som jag gör väldigt sällan, utmärkt sätt att dokumentera vissa saker. Kortaste scriptet är enbart två rader, en shebang och ett kommando.

Men två script som jag använt i många år är ett bash-script jag kallat för ddupdate som uppdaterar mina entries i Loopia DNS om/när IP ändras hemma. ddupdate
Ett annat som jag använder frekvent är ett python-script som söker efter RPM-paket i SUSE produkter: sps

Utöver det så kryllar min ~/bin med små script för repetitiva saker samt saker jag gör väldigt sällan.

SKILLZ!

Fan jag kan bara göra kommandon, kan ingen kodning... sad
Så här ser mitt ut iallafall: https://paste.ubuntu.com/p/gsFP7gkJfW/
Kickar igång det då jag nyss gjort en ny-installation av Ubuntu.

ChiLLabiS@PC:~$ sudo apt install trevlig
  Ubuntu / irssi / Musik / Göteborgs Rapé!

Frånkopplad

#4 2019-10-17 15:08:15

kungtotte
Medlem
Från: Nynäshamn

Det här är mitt script för säkerhetskopiering av min hemmakatalog. Just nu kopierar det bara till en sekundär hårddisk på min burk, men när jag får ordning på min server så kommer jag att föra över kopiorna till den för extra säkerhet.

https://paste.rs/zPd.sh

Frånkopplad

Sidfot