Linuxkompis

En vänlig Linux-gemenskap för alla.

Du är inte inloggad

#1 2019-07-06 14:28:52

selea
Administratör

Varför har ni valt den distron som ni kör just nu?

Som titeln säger - varför?
Vad var det som kändes lockande när ni valde er distro?
Utseendet? Antalet paket? Stabilitet? Communityt?

Frånkopplad

#2 2019-07-08 23:42:19

towhatend
Administratör
Från: /dev/null

Re: Varför har ni valt den distron som ni kör just nu?

Arch är vad jag är mest bekväm med, jag tycker att det är enklare vid eventuell felsökning då jag har mer koll på vad problemet kan tänkas vara och hur det har uppkommit. Jag gillar även AUR och deras wiki är ju erkänt toppen. Annars har jag testat väldigt många olika distributioner och de flesta DE/WMs men känner att jag inte har något större behöv utav dem, en mer minimal distro (+ de saker jag redan nämnt) med de paket jag själv vill ha/behöver tilltalar mig mer.

Archlinux | Maemo 5 | Sailfish OS

Frånkopplad

#3 2019-07-09 11:47:32

Hund
Administratör
Från: Norrland
Hemsida

Mina två favoriter är Gentoo och Devuan. Det är ingen slump att de använder OpenRC och SysVInit som init-system. smile

Gentoo för att man har en bra kontroll över saker och ting. Jag trodde att jag skulle sakna AUR när jag lämnade Arch, men det mesta finns i förråden och för de få saker som inte finns kan man enkelt göra egna ebuilds, vilket är mycket enklare än pkgbuilds tycker jag.

Devuan gillar jag för att det är Debian med SysVInit, vilket är det init-system Debian körde med innan de fick för att frihet inte är viktigt och gick över till systemd. Devuan går snabbt att komma igång med, det är stabilt (inte att förväxlas med stabilitet som i pålitlighet) och jag gillar att köra det på maskiner som jag bara vill ska fungera med absolut minimum engagemang. smile

Båda har trevliga gemenskaper tycker jag, vilket är ganska viktigt för mig också. Det är delvis det som drev mig bort från Arch Linux efter att ha använt det i 8 år.

Gentoo Linux ~ Jag finns på Mastodon och min blogg.

Frånkopplad

#4 2019-07-09 16:56:51

Saraldor
Medlem
Hemsida

Jag kör Pop OS och det är enbart för att den har inte bråkat med något av mina externa enheter.  Sen gillar jag namnet , men det är ett stilrent och snyggt operativsystem.

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#5 2019-07-09 17:06:02

Barre
Medlem

Själv kör jag med openSUSE Leap och openSUSE Tumbleweed
Leap för att den är stabil, tumbleweed för att det är en rolling dist som är väldigt snabb ut med nya paket.

Fuskar lite med raspbian på nån Raspberry PI här hemma också, detta för att openSUSE på RPi är 64-bit och allt på en RPi är inte implementerat i 64-bits kerneln än (exempelvis camera module).

Började använda openSUSE pga. jobb, men nu älskar jag det.. smile

MEN.. jag är en frekvent användare av Arch wiki för att den är så otroligt bra.

Frånkopplad

#6 2019-07-09 17:21:44

Saraldor
Medlem
Hemsida

Har kört OpenSuse med och en massa andra olika distro, dock har jag nu fastnat för Pop OS. På den andra datorn har jag Zorin installerat och tycker inte alls om den så det kommer nog att bytas tillbaka någon annan distro. Det är förövrigt den datorn som jag testa alla operativsystem.

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#7 2019-07-09 19:05:39

cess11
Medlem
Från: Internet

Körde Manjaro pga. lat tills SSD:n i den maskinen lade av, kör Debian för att det var installerat på maskinen jag köpte av en polare för att ersätta den. Android pga. alternativen är odugliga och Termux rätt okej. Raspbian på hallonpajerna pga. lat.

På jobbet Ubuntu 16.04 i Hyper-V och någon nyare version som WSL för det kör vi i produktion och resten av firman är windowsfolk så det kom jobbdatorn med.

Tröskat allt möjligt förutom mainframesystem genom åren, rätt mycket BSD och en del Solaris.

Senast ändrad av cess11 (2019-07-09 19:06:49)

Frånkopplad

#8 2019-07-10 11:48:58

rasmus
Medlem
Från: Örebro
Hemsida

På min desktop och laptop kör jag Manjaro med deras i3-realese. Testade det för att jag ville testa något baserat på Arch och jag är nöjd, så jag har inte känt någon anledning till att byta dist.

På mina två servrar kör jag Ubuntu Server. Hade Ubuntu som dist när jag skulle köra igång mina servrar, så det har fått fortsätta vara det på servrarna. Är nöjd även där, men det tror jag att jag skulle vara med de flesta distarna faktiskt.

Frånkopplad

#9 2019-07-10 19:45:34

ChiLLabiS
Medlem
Från: Sundsvall

Ubuntu LTS, dels för att jag är noob och att det är enkelt, och har bra support på forum och deras IRC kanal på Freenode.

Funderar på att byta till Debian framöver om nu Steam inte har support för nyare versioner av Ubuntu. Alternativt någon annan dist.

ChiLLabiS@PC:~$ sudo apt install trevlig
  Ubuntu / irssi / Musik / Göteborgs Rapé!

Frånkopplad

#10 2019-07-10 20:10:50

cess11
Medlem
Från: Internet

ChiLLabiS skrev:

Ubuntu LTS, dels för att jag är noob och att det är enkelt, och har bra support på forum och deras IRC kanal på Freenode.

Funderar på att byta till Debian framöver om nu Steam inte har support för nyare versioner av Ubuntu. Alternativt någon annan dist.

Debian är ett bra nästa steg. Svårare att råka kvadda en installation än med Arch-varianterna, och långt enklare än desktop-Ubuntu.

Frånkopplad

#11 2019-07-15 06:31:45

owi
Medlem
Från: Sweden
Hemsida

Labbar lite med Fedora 30 just nu, som ett lättskött alternativ till Ubuntu/Debian. Men eftersom jag installerar och sköter nästan allt med Nix i mina projekt så jag överväger starkt att ge mig på NixOS. Någon annan som är intresserad av eller använder NixOS?

Frånkopplad

#12 2019-07-15 16:22:22

selea
Administratör

Funderar på att hoppa på Parabola - någon som har testat?

Idag kör jag Trisquel, är extremt nöjd smile Min nuvarande installation blev just den installation jag har använt längst utav alla smile

Frånkopplad

#13 2019-07-28 09:21:57

ohyran
Medlem

Personligen är jag ju en AUR-knarkare och blir så sjukt irriterad när det inte finns (eftersom det alltid blir litet pill att fixa med favoritappar annars). Däremot har jag haft ett sju helvete med knastrande hörlurar på min laptop med allt förutom Ubuntu och inte orkat ta reda på varför i sommarvärmen så just nu Kubuntu av alla jävla saker.

Frånkopplad

#14 2019-09-15 21:08:36

Dockland
Medlem
Från: /home

Gentoo Linux, för att det är kul. Kör "stable" (amd64) och har inte haft några bekymmer. Gentoo har blivit min "distrostopper"

Gentoo Linux

Frånkopplad

Sidfot