Linuxkompis

En vänlig Linux-gemenskap för alla.

Du är inte inloggad

#1 2019-07-24 11:02:53

selea
Administratör

MXLinux

Kom nyligen över en liten enkel och billig dator, som jag tänkte att sonen kunde få använda. Hade först tänkt att han hade kunnat få sitta med Trisquel - men eftersom jag inte ville böka med wifikompatibilitet så valde jag istället en distro som passade nybörjaren/den som inte vill böka.

MXLinux ligger högst upp på distrowatch just nu, så det blev den vald. Dessutom så råkar jag även agera spegel för mxlinux (https://mirror.linux.pizza).

Installationen gick smärtfritt - verkar ha stöd för massor utav hårdvara - ser även ok ut.

Nu är det bara att se hur sonen gillar det, han har bara använt raspbian fram tills nu.

Frånkopplad

#2 2019-07-24 16:56:54

Saraldor
Medlem
Hemsida

Re: MXLinux

Kör denna distro på en av mina datorer, tyvärr tycker jag den inte föll mig i smaken alls. Men smaken är som baken. det är nog därför jag gillat Linux, man kan välja mellan så många olika distros.

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#3 2019-07-24 18:37:51

Hund
Administratör
Från: Norrland
Hemsida

Saraldor skrev:

Kör denna distro på en av mina datorer, tyvärr tycker jag den inte föll mig i smaken alls. Men smaken är som baken. det är nog därför jag gillat Linux, man kan välja mellan så många olika distros.

Vad gillade du inte med den?

Gentoo Linux ~ Jag finns på Mastodon och min blogg.

Frånkopplad

#4 2019-07-25 08:29:11

Saraldor
Medlem
Hemsida

Kan ej sätt namnet på det, den passade inte mig som jag hade hoppats. Kan också vara så att jag har kört fast i att köra Pop OS och därmed hittar jag fel i alla andra distros. Det är mycket väl så att jag inte helhjärtat går in för att lära mig det, kanske borde jag ge det en större chans innan jag avfärda det helt. smile

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#5 2019-07-25 19:05:17

Hund
Administratör
Hemsida

Saraldor skrev:

Kan ej sätt namnet på det, den passade inte mig som jag hade hoppats. Kan också vara så att jag har kört fast i att köra Pop OS och därmed hittar jag fel i alla andra distros. Det är mycket väl så att jag inte helhjärtat går in för att lära mig det, kanske borde jag ge det en större chans innan jag avfärda det helt. smile

Jag förstår. smile Jag är också ganska kräsen av mig och det kan ibland vara små saker som gör det. MX Linux är inget jag själv skulle använda, men jag upplever det som ett bra alternativ för de som vill ha något färdigt. smile

Frånkopplad

#6 2019-07-28 10:07:29

selea
Administratör

Hund skrev:

Jag förstår. smile Jag är också ganska kräsen av mig och det kan ibland vara små saker som gör det. MX Linux är inget jag själv skulle använda, men jag upplever det som ett bra alternativ för de som vill ha något färdigt. smile

Delar din åsikt här också, skulle själv aldrig köra MXLinux - personligen gillar jag det inte heller. Men min son gör och jag kan tänka mig att det faller många i smaken.
Men jag är lite speciell - gillar distros som är fula (WMLive står mig nära pga detta)

Frånkopplad

#7 2019-07-29 15:55:37

Hund
Administratör
Hemsida

Sedan bör det väl sägas att jag kör med Gentoo på min skrivbordsdator, så att många alternativ går bort för mig personligen har inget att göra med att de på något vis skulle vara dåliga.

Jag blir alltid glad när jag ser folk rekommendera och prata gott om just MX Linux. Vi behöver fler alternativ för (och användare av) systemd-fria Linuxdistributioner. smile

Frånkopplad

Sidfot