Linuxkompis

En vänlig Linux-gemenskap för alla.

Du är inte inloggad

#1 2019-07-23 17:53:17

autom
Medlem
Från: Helsingborg, ungefär

Bra första distro till före detta Windowsanvändare

Hej Linuxkompisar!

Jag har några gånger blivit ombedd att att installera Linux åt vänner och bekanta med hyfsad datorvana som vill testa någonting nytt. De flesta kommer från Windows 7, blivit besvikna på 8 eller 10 och bestämt sig för att i alla fall testa Linux. (Efter visst lobbyarbete. big_smile)

Jag har då, om de inte redan hittat någonting de vill testa, installerat Ubuntu eftersom de flesta frågorna redan har besvarats på forum, bloggar och hjälpsidor. Det är även hjälpsamt att installationsprocessen är lättförstådd, så att man kan avmystifiera det hela redan från början. Många vana Windowsanvändare börjar ju kallsvettas om man öppnar ett terminalfönster och vant skriver något kryptiskt utan att förklara att det mesta går att göra på annat vis.

Även om Ubuntu har de här fördelarna, har många sagt att det var ett kliv som var precis på gränsen till vad de redde ut på egen hand till en början. Har ni tips på någon annan väldokumenterad, stabil och gärna mer Windowslik distribution som är nybörjarvänlig? De två vanligaste önskemålen har varit att kunna ändra alla vanliga inställningar utan att behöva redigera systemfiler (vilket man ju kan i Ubuntu, men alla svar på hjälpforumen använder terminalen) och ett rött kryss uppe till höger för att stänga fönster.

Frånkopplad

#2 2019-07-23 18:59:19

Hund
Administratör
Från: Norrland
Hemsida

Re: Bra första distro till före detta Windowsanvändare

Vad sägs om Xubuntu? Den tillhör ju Ubuntu-familjen men har ett mer traditionellt skrivbordsutseende som många är vana med. smile Xfce är ju också kända för att vara en stabil skrivbordsmiljö, alltså att deras utveckling går långsamt och att det sker väldigt få förändringar som förändrar hur det ser ut eller fungerar.

Tillägg: Och behöver de hjälp tycker jag att du ska hänvisa dem hit! Hit är alla välkommna, speciellt nybörjare och jag ser gärna att de ska få hjälp med saker som inte nödvändigtvis innefattar terminalen. smile

Gentoo Linux ~ Jag finns på Mastodon och min blogg.

Frånkopplad

#3 2019-07-24 17:09:27

Saraldor
Medlem
Hemsida

Hund skrev:

Vad sägs om Xubuntu? Den tillhör ju Ubuntu-familjen men har ett mer traditionellt skrivbordsutseende som många är vana med. smile Xfce är ju också kända för att vara en stabil skrivbordsmiljö, alltså att deras utveckling går långsamt och att det sker väldigt få förändringar som förändrar hur det ser ut eller fungerar.

Tillägg: Och behöver de hjälp tycker jag att du ska hänvisa dem hit! Hit är alla välkommna, speciellt nybörjare och jag ser gärna att de ska få hjälp med saker som inte nödvändigtvis innefattar terminalen. smile

Tycker som Hund, hänvisa hit för här finns vi ju för att hjälpa andra att bli fria från Windows smile

Besök min blogg: The True Story About Me

Frånkopplad

#4 2019-07-24 21:46:37

autom
Medlem
Från: Helsingborg, ungefär

Nu har jag tagit en snabb testrunda med Xubuntu och misstänker att jag hittat vad jag sökte. Stort tack för tipset! Jag får nog bara bekanta mig lite med Xfce innan jag rekommenderar det vidare eftersom jag inte använt det själv tidigare.

Självklart kommer jag tipsa om den här webbplatsen!

Frånkopplad

Sidfot