systemd har nu stöd för att lagra användarnas ålder i enlighet med den nya lagen i California

Diskussioner om Linux-baserade operativsystem

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

systemd har nu stöd för att lagra användarnas ålder i enlighet med den nya lagen i California

Inlägg av Hund »

Detta är ju helt befängt! Jag må vara känd för att inte vara vidare förtjust i systemd, men detta är ju helt galet.

https://github.com/systemd/systemd/pull/40954

Jag kommer aldrig någonsin att använda systemd igen. Detta kommer dessutom att sluta illa för Linux i allmänhet. :/

Några tappra själar försökte att få det ogjort med följande motiveringar:

Reasons for revert:

Privacy & freedom concerns:

• Introducing birth date storage or age queries (even local-only) creates
    a new class of sensitive user data in the OS that didn't exist before.
  • It risks normalizing permission-like checks inside the desktop session
    and could be extended to far more invasive controls in the future.

Open Source philosophy mismatch:

• Community-driven distributions (especially non-corporate ones) have
    neither the structure nor the desire to act as identity / age authorities.
  • Forcing account creation or age input breaks the "just works, no account
    required" experience that many users value in Linux.

Practical & enforcement issues:

• No reliable way to enforce truthful input without invasive verification
    (which we explicitly refuse).
  • Minimal/local implementation still exposes users to website/app blocks
    if sites decide to distrust non-signaling OSes → creates a de-facto
    requirement anyway.

Legal / jurisdictional overreach:

• Laws like California's AB 1043, Colorado SB 26-051 etc. appear poorly
    drafted for volunteer / decentralized projects.
  • Many distributions (MidnightBSD, Ageless Linux forks, …) already chose
    non-compliance + geo/licensing blocks instead → precedent exists to
    simply not comply rather than build half-measures.

No upstream consensus:

• freedesktop.org merge request closed after pushback.
  • Major distros (Ubuntu, Fedora, …) either paused, rejected or never
    committed concrete changes.
  • systemd PR remains draft/unmerged in many views.

Men det nekades.

https://github.com/systemd/systemd/pull/41179

Min hemsida | Samla på minnen, inte prylar.

Användarens profilbild
Brottweiler
Kontakt:

Re: systemd har nu stöd för att lagra användarnas ålder i enlighet med den nya lagen i California

Inlägg av Brottweiler »

realName och location finns redan, varför är det så befängt med birthDate?

Du skriver som jag kör.

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Re: systemd har nu stöd för att lagra användarnas ålder i enlighet med den nya lagen i California

Inlägg av Hund »

Brottweiler skrev: 09 apr 2026, 15:46

Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på det. systemd exponerar ju redan den informationen via ett API, fritt tillgängligt för alla att tillgå. Det är ju rätt illa bara det.

Men att introducera ens födelsedag är ju knäppt. Då börjar vi verkligen bete oss som på andra sidan av Kinesiska muren.

Användarens profilbild
Brottweiler
Kontakt:

Inlägg av Brottweiler »

Hund skrev: 11 apr 2026, 10:43

Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på det. systemd exponerar ju redan den informationen via ett API, fritt tillgängligt för alla att tillgå. Det är ju rätt illa bara det.

Men att introducera ens födelsedag är ju knäppt. Då börjar vi verkligen bete oss som på andra sidan av Kinesiska muren.

Vilken tur att det är frivilligt. :) och det kan ju tänkas användas för andra saker, som familjedatorer eller barnlås kanske. Du behöver ju inte skriva in något i dessa fält, men de kan vara användbara på andra sätt än åldersverifiering som är något systemd inte hanterar.

Edit: Om jag går in under ”Ändra profil” här på Linuxkompis Forum så kan jag lägga in födelsedag och ort, är inte det samma ondska?

Du skriver som jag kör.

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Brottweiler skrev: 11 apr 2026, 21:56
Hund skrev: 11 apr 2026, 10:43

Vilken tur att det är frivilligt. :) och det kan ju tänkas användas för andra saker, som familjedatorer eller barnlås kanske. Du behöver ju inte skriva in något i dessa fält, men de kan vara användbara på andra sätt än åldersverifiering som är något systemd inte hanterar.

Edit: Om jag går in under ”Ändra profil” här på Linuxkompis Forum så kan jag lägga in födelsedag och ort, är inte det samma ondska?

Frivilligt? Nej. Det är ju lag på att man är tvingad att ange sin ålder. Att systemd går med på detta är förkastligt.

Däremot, tvingar Linuxkompis ingen till något. Tacksamt nog behöver jag som svensk inte bry mig om idiotiska lagar i Kalifornien.

Användarens profilbild
Brottweiler
Kontakt:

Inlägg av Brottweiler »

Hund skrev: 11 apr 2026, 23:45

Frivilligt? Nej. Det är ju lag på att man är tvingad att ange sin ålder. Att systemd går med på detta är förkastligt.

Däremot, tvingar Linuxkompis ingen till något. Tacksamt nog behöver jag som svensk inte bry mig om idiotiska lagar i Kalifornien.

På samma sätt som Linuxkompis inte kräver att du anger din or eller födelsedatum så krävs det inte heller i systemd.

Du skriver som jag kör.

Användarens profilbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

På forum kan det ju ha ett visst värde, även om jag tycker att man ska vara försiktig med att dela med sig av sin personuppgifter på forum.

Men här snackar vi om ett operativsystem. Ditt operativsystem. Att vi ska behöva dela med oss av någon som helst privat information där, är ju helt åt helvete. Det finns absolut ingenting som rättfärdigar det.

Det här är en gradvis normalisering av något riktigt farligt.

Användarens profilbild
Brottweiler
Kontakt:

Inlägg av Brottweiler »

Operativsystem har ofta konton, och det kan vara flera personer på ett system. Det kan vara en delad familjedator där det kan vara bra att veta t.ex. förnamnet på personerna som har kontona och kanske till och med deras födelsedag om man har olika barnlås, men det är bara jag som spekulerar i användningsområden. Sedan kan det vara delade system där användare ansluter till t.ex. en server där det kan vara användbart att veta namn och ort på personerna som har konton på maskinen.

Du skriver som jag kör.

Skriv svar