Vilken dist är er favorit och varför är den det?

Support och diskussioner om allt som berör de olika Linuxdistributionerna.
gammtrall

Vilken dist är er favorit och varför är den det?

Inlägg av gammtrall »

Hade tänkt att slänga in en poll men lyckades inte lista ut hur. Något som måste aktiveras av admin? (ping)

Jag kommer från Void Linux, Debian dessförinnan. Min första distribution, och den jag kom tillbaka till, är Arch Linux. Har inga tankar på att byta, möjligen att jag hoppar tillbaka till Void någon gång i framtiden. Arch har blivit, vad det kanske inte var från början, ett "it'll just work"-dist. Det finns ett användarbidraget paket för allt känns det som, och en effektiv och nästintill fulländad wiki för det mesta. Förvisso är wiki'n ofta användbar oavsett vilket dist man kör, men det underlättar ibland.

Så vad kör du? Varför kör du det? Tankar på att byta?

Barre

Re: Vilken dist är er favorit och varför är den det?

Inlägg av Barre »

Min första verion var Red Hat 2.0 (eller 2.1, kommer inte riktigt ihåg)
Körde det fram till jag fasade över till Debian
När Ubuntu 4.10 släpptes så körde jag Ubuntu på desktop tills jag helt gick över till Debian (mest stable tbh)
För tre år sedan fasade jag ut alla installationer till openSUSE Leap och Tumbleweed (med några RPi undatag som kör raspbian) på grund av orsak.
<disclainer="works for SUSE">
Men openSUSE är faktiskt min favorit hitintills.
Leap för stabilitet och Tumbleweed för latest and greatest versioner
</disclaimer>
Mvh
Barre - Din Mandel i Cybergröten

Kod: Markera allt

echo 4a612c206a616720c3a472206ec3b6726469672c206475206f636b73c3a5210a | xxd -p -r

rZn

Inlägg av rZn »

Ja visst e d tråkigt nu för tiden, nästan alla distar "just works" nu för tiden .. man får bara sitta och försöka optimera sönder dom nu för tiden .. nä men d e helt otroligt hur långt alla devs har kommit dom senaste 5-10 åren!!!
Nu kan man ju till och med gamea på burkarna.

Hmmm vilken dist gillar jag bäst....
Umm .. alla som inte har .deb i sig ....

Och just nu kör jag.. pop_os 20.04.. hehe för den har ju inga .deb i sig :roll: :roll: :roll:
Och jag måste faktiskt erkänna att den rullar på bra .
Är annars lite av en distro hoppare..

Började med Slackware -> redhat -> opensuse
Växlade rätt mkt mellan dom första OSS tiden och dbootade med win.
Men det var inte förens jag hittade Gentoo jag blev riktigt kär och började lära mig linux på riktigt. Där blev jag fast i några år .. tills Arch föddes .. sen gifte jag mig ;)

Nu pallar jag har nte skriva mer

Så god Natt alla nya kompisar ;)

Ha d
/rZn

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

rZn skrev:
14 mar 2020, 02:17
Ja visst e d tråkigt nu för tiden, nästan alla distar "just works" nu för tiden .. man får bara sitta och försöka optimera sönder dom nu för tiden .. nä men d e helt otroligt hur långt alla devs har kommit dom senaste 5-10 åren!!!
Nu kan man ju till och med gamea på burkarna.

Hmmm vilken dist gillar jag bäst....
Umm .. alla som inte har .deb i sig ....

Och just nu kör jag.. pop_os 20.04.. hehe för den har ju inga .deb i sig :roll: :roll: :roll:
Och jag måste faktiskt erkänna att den rullar på bra .
Är annars lite av en distro hoppare..

Började med Slackware -> redhat -> opensuse
Växlade rätt mkt mellan dom första OSS tiden och dbootade med win.
Men det var inte förens jag hittade Gentoo jag blev riktigt kär och började lära mig linux på riktigt. Där blev jag fast i några år .. tills Arch föddes .. sen gifte jag mig ;)

Nu pallar jag har nte skriva mer

Så god Natt alla nya kompisar ;)

Ha d
/rZn
Hur kommer det sig att du annars inte gillar Debian-baserade smaker? :)

Gentoo är trevligt! Det är en av få som delar mina värderingar om mycket idag.
Gentoo Linux ~ Hemsida | Mastodon

Barre

Inlägg av Barre »

Hund skrev:
14 mar 2020, 07:31
Jag kan ju inte svara för rZn, men jag har en sak som så sjukt irriterar mig gällande deb.
När jag installerar ett deb-paket, låt oss ta sshd som ett exempel, så installeras binärerna, daemon startas och enablas.

Detta innan jag konfigurerat tjänsten, sjukt irriterande.
Det går givetvis att hacka till det så att den inte startas, exempelvis

RUNLEVEL=1 apt-get install <package>
men enligt mig är det dumt.

då gillar jag mer rpm,
  • installera paketet
  • konfigurera applikationen
  • starta applikationen
  • fungerar det som det skall?
  • enable applikation
just my 2 cents
Mvh

echo 4a612c206a616720c3a472206ec3b6726469672c206475206f636b73c3a5210a | xxd -p -r

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Barre skrev:
14 mar 2020, 12:29
Hund skrev:
14 mar 2020, 07:31
Jag kan ju inte svara för rZn, men jag har en sak som så sjukt irriterar mig gällande deb.
När jag installerar ett deb-paket, låt oss ta sshd som ett exempel, så installeras binärerna, daemon startas och enablas.

Detta innan jag konfigurerat tjänsten, sjukt irriterande.
Det går givetvis att hacka till det så att den inte startas, exempelvis

RUNLEVEL=1 apt-get install <package>
men enligt mig är det dumt.

då gillar jag mer rpm,
  • installera paketet
  • konfigurera applikationen
  • starta applikationen
  • fungerar det som det skall?
  • enable applikation
just my 2 cents
Det är ju faktiskt onekligen väldigt puckat. :/

Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Inlägg av dsvdv »

min favorit är arch. började med ubuntu men bytte ganska snabbt till debian och sedan ganska snabbt därifrån till arch där är jag kvar än. en stor anledning till varför jag inte var nöjd med ubuntu eller debian är för att dom är för bloated. arch passar mig perfekt då jag får endast det jag behöver och bygger mitt system utifrån det.

Barre

Inlägg av Barre »

dsvdv skrev:
17 mar 2020, 01:53
.... en stor anledning till varför jag inte var nöjd med ubuntu eller debian är för att dom är för bloated....
Kan inte låta bli att reagera lite på detta för jag tycker att det är lite orättvist och jag hör detta med jämna mellanrum, men vad menas med bloatded? Jag utgår från att installationen installerar för många onödiga paket.
Först och främst så kan man ju baka sitt egna installationsmedia, men det tycker jag är för mycket begärt så den diskussionen hoppar vi över :)

Jag gjorde på skoj en installation av debian 10.3.0 samt openSUSE Leap 15.1 med standard installationsmedia.
Valde "minimal installation" vid båda installationerna (jag gick inte in och cherry-pickade paket) och detta var resultatet

Debian 10.3.0

dpkg -l | grep -c '^ii'
220
openSUSE Leap 15.1

rpm -qa | wc -l
557
220 versus 557 paket, tycker inte någon av dessa är "bloated".
Blev däremot nyfiken på varför openSUSE hade mer än dubbelt så många paket i sin "minimal" och det visar sig att openSUSE anser att många saker bör installeras på samtliga masknier, exempelvis openssh, firewalld, etc..
Det kan man absolut disskutera om man vill ha, men bloated tycker jag är orättivst :D

Jag vet att du skrev ubuntu och debian, men jag orkade inte installera ubuntu (dessa två minimal-installationer hade jag redan gjort :))

Just my 2 cents
Mvh

Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Inlägg av dsvdv »

Barre skrev:
17 mar 2020, 08:40
dsvdv skrev:
17 mar 2020, 01:53
.... en stor anledning till varför jag inte var nöjd med ubuntu eller debian är för att dom är för bloated....
Kan inte låta bli att reagera lite på detta för jag tycker att det är lite orättvist och jag hör detta med jämna mellanrum, men vad menas med bloatded? Jag utgår från att installationen installerar för många onödiga paket.
Först och främst så kan man ju baka sitt egna installationsmedia, men det tycker jag är för mycket begärt så den diskussionen hoppar vi över :)

Jag gjorde på skoj en installation av debian 10.3.0 samt openSUSE Leap 15.1 med standard installationsmedia.
Valde "minimal installation" vid båda installationerna (jag gick inte in och cherry-pickade paket) och detta var resultatet

Debian 10.3.0

dpkg -l | grep -c '^ii'
220
openSUSE Leap 15.1

rpm -qa | wc -l
557
220 versus 557 paket, tycker inte någon av dessa är "bloated".
Blev däremot nyfiken på varför openSUSE hade mer än dubbelt så många paket i sin "minimal" och det visar sig att openSUSE anser att många saker bör installeras på samtliga masknier, exempelvis openssh, firewalld, etc..
Det kan man absolut disskutera om man vill ha, men bloated tycker jag är orättivst :D

Jag vet att du skrev ubuntu och debian, men jag orkade inte installera ubuntu (dessa två minimal-installationer hade jag redan gjort :))

Just my 2 cents
när jag säger bloated menar jag inte att dom är skräp eller att ingen bör använda dom, är man nöjd med ubuntu, debian eller något annat ska man självklart köra på det. jag personligen är alltid ute efter en mer minimalistisk känsla, av många olika anledningar. när jag installerade ubuntu möttes jag av bland annat amazon och skype har jag för mig. det är enligt min mening katastrof (och också väldigt orättvist skulle jag säga) och inget jag vill röra igen. har dock kört ubuntu länge på vpsen, bytte till debian igår dock :)

vissa ser förinstallerade appar som en gåva, jag ser det som en börda. jag kan inte riktigt förstå varför jag skulle vilja ha något jag inte använder installerat, varken på min dator, laptop eller telefon :)

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om man målar sitt hus rosa och sedan gnäller på att sitt hus är rosa är man väl lite tokigt ute tycker jag. :)

Både Ubuntu och Debian har minimala installationer, jag tror till och med att det går att göra via den vanliga ISO-filen för Ubuntu nu för tiden. Förut fick man ladda hem en separat ISO för det.

Dessa minimala installationer är lika minimala som Arch. Vilket leder mig till nästa grej som jag tycker är lite lustigt. Arch målas ofta upp som en minimalistisk och lättdriven Linuxdistribution. Och visst, de kör med slogan "A simple, lightweight distribution". Men faktum kvarstår att det aldrig har handlat om att vara enkel som Ubuntu eller fjäderlätt och liten på disken som Alpine Linux.

För Arch har fokus har legat på att vara en rätt 'vanilla distro' som petar på paketen så lite som möjligt och som möjliggör ett så lättsamt underhåll av Arch som möjligt för utvecklarna själva. Om det innebär att ta med kontroversiella init-system som systemd för att åstadkomma det är det ju bevisligen okej för dem.

Arch äter inte mindre minne eller diskutrymme än någon annan. Men eftersom att det enda alternativet med Arch är att du får välja många paket själv har det fått stämpeln att vara fjäderlätt och minimalistisk. Men kom igen.. de använder systemd. Det är ju definitionen av antiminimalism. ;)

Nåja, det är inte meningen att vara hård mot någon här. Jag använder och gillar inte vare sig Debian, Ubuntu eller Arch Linux själv. :)

Skriv svar