PinePhone / Librem 5

Support och diskussioner om allt som berör mobila och handhållna enheter.
gammtrall

PinePhone / Librem 5

Inlägg av gammtrall »

Antar att man har lite koll på dessa två om man är intresserad av Linux. "Första" handhållna enheten där man har möjlighet att slippa träsket som är Android, vad säger ni medlemmar? Tänkt skaffa? PinePhone'n verkar ju som det realistiska alternativet för mig själv (i.o.m. priset), men jag har mer eller mindre följt Librem 5 sedan kickstartern. Bortsett en del skandaler verkar den shapea upp fint och bidragit mycket redan mjukvarumässigt.

Väntar ivrigt på slutresultaten utav dessa två projekt!

PinePhone - produkten
Kolla in Pine64s blogg för mer info

Librem 5 - produkten
Purisms egna blogg postar taggade med Librem 5

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Re: PinePhone / Librem 5

Inlägg av Hund »

Jag ser fram emot vad PinePhone har att erbjuda för oss i framtiden. Idag är de dock i ett för tidigt stadie för att användas som en vardagstelefon.

Och så länge det inte finns stöd för Android-applikationer via ett operativsystem som jag gillar, samt att de har en bra kamera så tror jag dessvärre att jag inte är intresserad. Jag har tyvärr ett par applikationer jag behöver och en bra kamera för mig är viktigt då jag ofta dokumenterar livets händelser i form utav bilder.

Det kanske är litet tråkigt svar, men jag skulle vara okej med en vanlig Android-telefon med ett bra stöd för Lineage OS, en bra kamera och till ett rimligt pris. :)
Gentoo Linux ~ Hemsida | Mastodon

gammtrall

Re: PinePhone / Librem 5

Inlägg av gammtrall »

Hund skrev:
16 feb 2020, 08:50
...
Nejdå, jag förstår dig till fullo. Att använda någon utav dessa mobiler som substitut till moderna smartphones blir som att springa i uppförsbacke med motvind. :)

Själv har jag inte så stora krav på min smartphone och hade gladeligen bytt ut både snabbhet och kamera för ett öppnare ekosystem. Någonstans måste vi ju börja, precis som vid Linux för desktop. Det krav jag har dock och som Purism kämpar med för tillfället, är ett batteri som klarar sig hela dagen ut.

Det som står emot när jag, som jag gör idag, kör Lineage OS på min mobil, är dels när uppdateringar slutar falla in. Och dels att jag ändå mer eller mindre är låst till Androids ekosystem. Det är ju friare än Apple, men det är ändå inte i paritet med den frihet jag vill påstå att Linux ger mig.

Så, även om det är tidigt för dessa två att delta på mobilmarknaden, är det väldigt roligt att se startskotten för en öppnare sådan. :)

Skriv svar