Vilken dist är er favorit och varför är den det?

Support och diskussioner om allt som berör de olika Linuxdistributionerna.
Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Re: Vilken dist är er favorit och varför är den det?

Inlägg av dsvdv »

Hund skrev:
18 mar 2020, 10:56
Om man målar sitt hus rosa och sedan gnäller på att sitt hus är rosa är man väl lite tokigt ute tycker jag. :)

Både Ubuntu och Debian har minimala installationer, jag tror till och med att det går att göra via den vanliga ISO-filen för Ubuntu nu för tiden. Förut fick man ladda hem en separat ISO för det.

Dessa minimala installationer är lika minimala som Arch. Vilket leder mig till nästa grej som jag tycker är lite lustigt. Arch målas ofta upp som en minimalistisk och lättdriven Linuxdistribution. Och visst, de kör med slogan "A simple, lightweight distribution". Men faktum kvarstår att det aldrig har handlat om att vara enkel som Ubuntu eller fjäderlätt och liten på disken som Alpine Linux.

För Arch har fokus har legat på att vara en rätt 'vanilla distro' som petar på paketen så lite som möjligt och som möjliggör ett så lättsamt underhåll av Arch som möjligt för utvecklarna själva. Om det innebär att ta med kontroversiella init-system som systemd för att åstadkomma det är det ju bevisligen okej för dem.

Arch äter inte mindre minne eller diskutrymme än någon annan. Men eftersom att det enda alternativet med Arch är att du får välja många paket själv har det fått stämpeln att vara fjäderlätt och minimalistisk. Men kom igen.. de använder systemd. Det är ju definitionen av antiminimalism. ;)

Nåja, det är inte meningen att vara hård mot någon här. Jag använder och gillar inte vare sig Debian, Ubuntu eller Arch Linux själv. :)
jag minns att jag försökte få en minimalistisk installerad version men jag lyckades inte iallafall. det är dock inte den enda anledningen till varför jag gillar arch, det finns fler anledningar, en av dom är att det är rolling release vilket jag uppskattar mycket, dom flesta paketen man behöver finns oftast i pacman alternativt i aur. jag har som sagt inte använt gnu/linux så länge och jag är inte tillräckligt insatt för att säga något om systemd. jag vet att många ogillar det, och jag funderade på att testa artix förut istället för arch, för att testa något annat än systemd, men det blev inte av.

edit: vet inte hur jag kunde missa denna? är dock glad för det då jag är nöjd med arch https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD

Barre

Inlägg av Barre »

dsvdv skrev:
18 mar 2020, 12:10
edit: vet inte hur jag kunde missa denna? är dock glad för det då jag är nöjd med arch https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD
Vilket är fantastikt, fördelen med Linux och open source, valmöjligheter. :)
Mvh
Barre - Din Mandel i Cybergröten

Kod: Markera allt

echo 4a612c206a616720c3a472206ec3b6726469672c206475206f636b73c3a5210a | xxd -p -r

Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Inlägg av dsvdv »

Barre skrev:
17 mar 2020, 08:40
Debian 10.3.0

dpkg -l | grep -c '^ii'
220
openSUSE Leap 15.1

rpm -qa | wc -l
557
220 versus 557 paket, tycker inte någon av dessa är "bloated".
kollade void som hade 292 tror jag det var och artix låg på 296, med wm, xorg och lite andra småsaker installerat, men annars bara base. måste säga att jag ändå är imponerad av debian, även om jag inte är så sugen på att köra något debianbaserat som desktop :)

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

dsvdv skrev:
18 mar 2020, 12:10
Hund skrev:
18 mar 2020, 10:56
Om man målar sitt hus rosa och sedan gnäller på att sitt hus är rosa är man väl lite tokigt ute tycker jag. :)

Både Ubuntu och Debian har minimala installationer, jag tror till och med att det går att göra via den vanliga ISO-filen för Ubuntu nu för tiden. Förut fick man ladda hem en separat ISO för det.

Dessa minimala installationer är lika minimala som Arch. Vilket leder mig till nästa grej som jag tycker är lite lustigt. Arch målas ofta upp som en minimalistisk och lättdriven Linuxdistribution. Och visst, de kör med slogan "A simple, lightweight distribution". Men faktum kvarstår att det aldrig har handlat om att vara enkel som Ubuntu eller fjäderlätt och liten på disken som Alpine Linux.

För Arch har fokus har legat på att vara en rätt 'vanilla distro' som petar på paketen så lite som möjligt och som möjliggör ett så lättsamt underhåll av Arch som möjligt för utvecklarna själva. Om det innebär att ta med kontroversiella init-system som systemd för att åstadkomma det är det ju bevisligen okej för dem.

Arch äter inte mindre minne eller diskutrymme än någon annan. Men eftersom att det enda alternativet med Arch är att du får välja många paket själv har det fått stämpeln att vara fjäderlätt och minimalistisk. Men kom igen.. de använder systemd. Det är ju definitionen av antiminimalism. ;)

Nåja, det är inte meningen att vara hård mot någon här. Jag använder och gillar inte vare sig Debian, Ubuntu eller Arch Linux själv. :)
jag minns att jag försökte få en minimalistisk installerad version men jag lyckades inte iallafall. det är dock inte den enda anledningen till varför jag gillar arch, det finns fler anledningar, en av dom är att det är rolling release vilket jag uppskattar mycket, dom flesta paketen man behöver finns oftast i pacman alternativt i aur. jag har som sagt inte använt gnu/linux så länge och jag är inte tillräckligt insatt för att säga något om systemd. jag vet att många ogillar det, och jag funderade på att testa artix förut istället för arch, för att testa något annat än systemd, men det blev inte av.

Arch Linux är en bra Linuxdistribution. Kör på det som fungerar för dig och lyssna inte på stollar som mig. :)
Gentoo Linux ~ Blogg | Mastodon

Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Inlägg av dsvdv »

Hund skrev:
23 mar 2020, 07:52
Arch Linux är en bra Linuxdistribution. Kör på det som fungerar för dig och lyssna inte på stollar som mig. :)
haha, det är ingen fara. jag kör på det jag gillar, men det är alltid intressant att höra andras synpunkter :)

Användarvisningsbild
iah
Kontakt:

Inlägg av iah »

dsvdv skrev:
19 mar 2020, 18:29
Barre skrev:
17 mar 2020, 08:40
Debian 10.3.0

dpkg -l | grep -c '^ii'
220
openSUSE Leap 15.1

rpm -qa | wc -l
557
220 versus 557 paket, tycker inte någon av dessa är "bloated".
kollade void som hade 292 tror jag det var och artix låg på 296, med wm, xorg och lite andra småsaker installerat, men annars bara base. måste säga att jag ändå är imponerad av debian, även om jag inte är så sugen på att köra något debianbaserat som desktop :)
Kollade min vps med void där jag installerat en del nodejs och perl-paket.

iah@heartbeat ~> xbps-query -l|wc -l
201
Det ska dock påpekas att den varken har xorg eller andra xlibs.
:wq isak
Sent from mobile device, all error self inflicted.

Användarvisningsbild
kungtotte

Inlägg av kungtotte »

Void finns ju dessutom i musl-utförande, vilket ger ännu mindre bloat :)

Jag kör glibc-versionen av Void dock, bara för att jag inte orkar krångla.

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

kungtotte skrev:
26 mar 2020, 20:10
Void finns ju dessutom i musl-utförande, vilket ger ännu mindre bloat :)

Jag kör glibc-versionen av Void dock, bara för att jag inte orkar krångla.
Gentoo stödjer musl. :)

https://wiki.gentoo.org/wiki/Project:Hardened_musl
Gentoo Linux ~ Blogg | Mastodon

serafim

Inlägg av serafim »

Jag har kört Linux sedan 1994 och minns faktiskt inte mer än att det var något först och sedan, på hösten 1994, då RedHat dök upp så blev det just RedHat. Sedan har jag kört Debian (möjligen före RedHat), Slackware (eller var det den första?), Mandrake, Mandriva, Mageia, Gentoo, CentOS, Yellow Dog, Arch, Manjaro, Ubuntu, Mint, ... (inte i kronologisk ordning, kanske missat något).
Använde Knoppix som räddningsCD ett tag men sen kom ju flera distar som kunde köras direkt från USB... Körde Mint ganska länge tills olika uppdragsgivare hade krav på härdning som (enligt uppdragsgivarna) inte enkelt kunde genomföras på Mint så då körde jag vadhelst mina uppdragsgivare använde (alltid någon Linux eller Unix, någon gång något udda, men aldrig Windows).
Fortsatte med Debian som var krav från sista uppdragsgivaren tills jag började hacka mobiltelefoner för några månader sen och upptäckte att flera av verktygen kräver bibliotek av senare version än de i Debian och gick tillbaka till Ubuntu (Mate) som får bli min favorit tillsammans med Mint. Båda för att jag kan få dem att se ut som jag vill och för att nästan all programvara jag vill använda finns i deras repositories.

Skriv svar