Vad använder ni för tangentbord?

Support och diskussioner om allt som berör hårdvara och tillbehör.
gammtrall

Vad använder ni för tangentbord?

Inlägg av gammtrall »

Blev inspirerad efter att jag såg Hunds bloggpost om sitt hemmasnickrade tangentbord!

Vad har ni för tangentbord?

Jag köpte ett TypeMatrix 2030 för ungefär ett år sedan och är riktigt nöjd!

Att inte ha "böjda" rader är väldigt skönt.

Har via mjukvara gjort så att Caps Lock fungerar som Escape, samt att Enter fungerar som CTRL om den trycks ned samtidigt som en annan tangent. Måste säga att detta är oerhört skönt när man väl vant sig. Escape via Caps Lock blir en liten sträckning tyvärr, men mitt största bekymmer är att nå alt knappen, och då för att jag måste böja tummen ganska mycket. Men behöver faktiskt aldrig lämna händerna från "home row", så är ska inte klaga. :)

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Re: Vad använder ni för tangentbord?

Inlägg av Hund »

Jag har nog inte sett ditt tangentbord innan förut. :) Det såg händigt ut! Hur var övergångsperioden för dig? Var det en plågsam första tid innan du blev van?

Om du gillar mekaniska och ortolinjära tangentbord har jag en del rekommendationer om du vill bygga något eget.

Jag vet inte om de är de officiella svenska namnen, men översätter man ortholinear och staggered blir det ortolinjär och sicksack. :)

Jag testade själv ortolinjärt för några år sedan genom att bygga mitt första egna tangentbord, ett Let's Split . Det var inget för för mig och jag sålde det ett par år senare. Jag antar att det är svårt att lära en gammal hund att sitta.

Jag insåg också precis att jag aldrig bloggade om det på min svenska blogg. Jag måste ordna det någon dag. :)
Gentoo Linux ~ Hemsida | Mastodon

Användarvisningsbild
Rasmus
Kontakt:

Inlägg av Rasmus »

Jag har ett Ergodox ez och Planck ez. Det bästa med tangentborden är att de kör QMK som mjukvara, så det går att placera tangenterna hur man vill. Tecken som normalt sätt är jobbiga att nå går att lägga var man vill.

Jag har gjort ett inlägg om mina tangentbord här, även om jag har uppdaterat layouten lite så är det så gott som likadant fortfarande.

gammtrall

Inlägg av gammtrall »

Hund skrev:
22 feb 2020, 22:44
...
Ohh, jag hade faktiskt velat ha ett splittat tangentbord. Det verkar riktigt skönt för axlarna! Att bygga mitt eget har jag aldrig tänkt över förr. Men jag har heller aldrig tänkt tanken att man faktiskt kan göra det. Blir det mycket dyrare? Och tycker du själv att det varit värt det i slutändan, mer än som en rolig grej liksom? Mitt intresse är väckt åtminstone, så jag kommer nog höra av mig en dag!

Övergångsperioden var helt okej! Just att den är ortolinjär (ja, en utmaning i sig att hålla sig strikt till svenskan ;) gjorde inte så mycket. Det meckigaste var Enter och Backspace i mitten. Men efter en vecka tror jag det satt sig ganska bekvämt i muskelminnet. Att poängtera är att jag aldrig använt numpad på tangentbord (något jag måste lära mig en dag), så kan inte uttala mig om fn-lagret på den.

Sidonotering: I samma veva som jag fick tangentbordet lärde jag mig "touch typing" i svorak, vilket kan ha bidragit till att jag inte tyckte det ortolinjära var så märkligt. Däremot tyckte jag det gick smidigt de gånger jag bytte över till qwerty igen. :)
Rasmus skrev:
23 feb 2020, 15:46
...
Ohh, planck ez såg intressant ut! Uppskattar bloggposten också med hur du lagt upp lagren. Just att nå specialkaraktärer via "home row" tangenterna är något av det bästa jag fått ut av svorak-a5. Så himla skönt när man skriver kod. :)

Jag hade faktiskt mina ögon på liknande alternativ till Erdogox ez, men det är ofta ruskigt dyrt, än om sååå lockande... Kanske en dag!

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

gammtrall skrev:
23 feb 2020, 18:50
Hund skrev:
22 feb 2020, 22:44
...
Ohh, jag hade faktiskt velat ha ett splittat tangentbord. Det verkar riktigt skönt för axlarna!
Det är det också. :)
gammtrall skrev:
Att bygga mitt eget har jag aldrig tänkt över förr. Men jag har heller aldrig tänkt tanken att man faktiskt kan göra det. Blir det mycket dyrare? Och tycker du själv att det varit värt det i slutändan, mer än som en rolig grej liksom? Mitt intresse är väckt åtminstone, så jag kommer nog höra av mig en dag!
Det behöver inte vara dyrare, det kan snarare bli mycket billigare. Det beror helt på vad man bygger och hur man kommer över de delar man använder sig av.

Det är absolut en rolig grej, men jag hade aldrig gjort mig besväret om det inte vore för att slutresultatet ger dig ett bättre tangentbord som är mer anpassat för just dig.

Jag hade heller inte besvärat mig med att starta ett eget företag som designar och säljer tangentbord och delar. Eller ja, det är fortfarande nystartat och jag väntar fortfarande på mina första prototyper för ett kommande kretskort.
gammtrall skrev:
Övergångsperioden var helt okej! Just att den är ortolinjär (ja, en utmaning i sig att hålla sig strikt till svenskan ;) gjorde inte så mycket. Det meckigaste var Enter och Backspace i mitten. Men efter en vecka tror jag det satt sig ganska bekvämt i muskelminnet. Att poängtera är att jag aldrig använt numpad på tangentbord (något jag måste lära mig en dag), så kan inte uttala mig om fn-lagret på den.
Det låter ju händigt. :)
gammtrall skrev:
Sidonotering: I samma veva som jag fick tangentbordet lärde jag mig "touch typing" i svorak, vilket kan ha bidragit till att jag inte tyckte det ortolinjära var så märkligt. Däremot tyckte jag det gick smidigt de gånger jag bytte över till qwerty igen. :)
Att lära sig riktig touch-typing med too fingrar är det bästa val jag gjort! Jag skriver snabbare och med färre fel.

Användarvisningsbild
dsvdv
Kontakt:

Inlägg av dsvdv »

Rasmus skrev:
Jag har ett Ergodox ez och Planck ez. Det bästa med tangentborden är att de kör QMK som mjukvara, så det går att placera tangenterna hur man vill. Tecken som normalt sätt är jobbiga att nå går att lägga var man vill.

Jag har gjort ett inlägg om mina tangentbord här, även om jag har uppdaterat layouten lite så är det så gott som likadant fortfarande.
planck ez var otroligt snyggt. har dock ingen aning hur jag skulle hantera det, men jag antar att det kan gå ganska bra med QMK ändå. hur gör du med åäö?

Användarvisningsbild
Rasmus
Kontakt:

Inlägg av Rasmus »

dsvdv skrev:
24 feb 2020, 19:26
Rasmus skrev:
[...]
planck ez var otroligt snyggt. har dock ingen aning hur jag skulle hantera det, men jag antar att det kan gå ganska bra med QMK ändå. hur gör du med åäö?
Det var inga problem alls att anpassa mig. Skulle gissa att det jobbigaste för folk att att gå över till ortolinjärt, men det tycker jag inte heller var svårt. Skriver på ett "vanligt" tangentbord just nu och skriver lika snabbt som vanligt. Den andra som kan vara svårt är att minnas var man lagt alla sina specialtecken, men där väljer man själv hur avancerat man vill göra det. Likaså kan det vara jobbigt om man är van att använda sifferraden, men då är mitt tips att lägga in en numpad mitt på tangentbordet istället. Då går det att skriva siffror med större precision än annars.

ÅÄÖ har jag kvar på sina vanliga platser, så det jag har flyttat på istället är Enter och Backspace vilka jag har lagt vid mellanslagstangenten som på vanliga tangentbord är överdrivet stor. Egentligen skulle jag till och med vilja ha att alla tangenter var lika stora, för tummarna är praktiska att nyttja eftersom de inte används normalt sett mer än till att slå på mellanslag och egentligen använder man endast en tumme då. Nu används båda nästan hela tiden.

Fördelen med QMK är även att det går att göra så att knappar har olika funktioner beroende på om man trycker på knappen eller håller din den, så mellanslag, enter och backspace går till olika lager eller fungerar som windows-/cmd-tangenten.

Vill du se mer hur jag har placerat mina tangenter kan du kika längst ner i mitt blogginlägg som du hittar i mitt förra inlägg. Oavsett om du väljer att köpa dig ett Planck eller inte kan jag nästan lova att det inte går att bli besviken på QMK :)

gammtrall

Inlägg av gammtrall »

Hund skrev:
24 feb 2020, 08:24
Det behöver inte vara dyrare, det kan snarare bli mycket billigare. Det beror helt på vad man bygger och hur man kommer över de delar man använder sig av.

Det är absolut en rolig grej, men jag hade aldrig gjort mig besväret om det inte vore för att slutresultatet ger dig ett bättre tangentbord som är mer anpassat för just dig.

Jag hade heller inte besvärat mig med att starta ett eget företag som designar och säljer tangentbord och delar. Eller ja, det är fortfarande nystartat och jag väntar fortfarande på mina första prototyper för ett kommande kretskort.
Sedär, vad häftigt! Jag är övertygad! Bara att börja göra lite efterforskningar. Just nu har jag dåligt med fritid, men till sommaren kan man kanske få igång något. :)
Hund skrev:
24 feb 2020, 08:24
Att lära sig riktig touch-typing med too fingrar är det bästa val jag gjort! Jag skriver snabbare och med färre fel.
Oja, det är verkligen natt och dag när man väl vant sig!

Användarvisningsbild
towhatend

Inlägg av towhatend »

På min blogg listar jag de tangentbord jag har för tillfället. Väntar just nu på att Polaris ska skickas, vilket borde kunna bli vilken dag som helst nu.

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bild

Jag har använt samma tangentbord i ett par tre år nu tror jag.

https://hund.linuxkompis.se/2019/07/14/ ... -2019.html

Men det kan bli ändring på det snart när jag blir klar med mitt första egna tangentbord till företaget. :)

Skriv svar