Dina största Linux-tabbar

Allmän diskussion om allt som berör Linux & öppen källkod.
Användarvisningsbild
Rasmus
Kontakt:

Dina största Linux-tabbar

Inlägg av Rasmus »

Det värsta jag har råkat göra är att köra chown -R rasmus:rasmus /, så det var bara att installera om alltihop.

Den senaste tabben var att exponera alla mina Docker-tjänster publikt ut mot internet, men tur nog hade jag ingenting känsligt där. Jag hade satt upp vilka portar som skulle exponeras genom iptables, men reglerna som Docker lägger till själv gör att portarna exponeras ändå. Lösningen blev att explicit binda tjänsterna mot rätt ip.

Jag har även råkat skriva in crontab -r istället för crontab -e. Den förra raderar alla dina crontabs medan den senare låter dig redigera dem. Personen som tyckte att det var en bra idé att ha -r istället för --remove är ond.

Barre

Re: Dina största Linux-tabbar

Inlägg av Barre »

Sådana här trådar är alltid roliga (och oftast väldigt lärorika :))

Mitt största misstag var när jag skrev RHCE certifiering, det är ett praktiskt prov och man får ett gäng uppgifter att genomföra och ett tomt system.

Var inloggad som root och höll på att installera ett gäng applikationer och lärarens dator agerade filer där man kunde curla/wgetta rpm-filerna man behövde, dessa laddade jag ner på /root home folder och började få fullt filsystem så jag tänkte att det var ju bara att radera samtliga filer där (dumt beslut från början, men jag var stressag).

gjorde så här:

Kod: Markera allt

$ ls -l /root
$ rm -rf *
proplemet var att jag stod i / filsystemet, inte i /root :shock:
Jag har även råkat skriva in crontab -r istället för crontab -e. Den förra raderar alla dina crontabs medan den senare låter dig redigera dem. Personen som tyckte att det var en bra idé att ha -r istället för --remove är ond.
Helt idiotiskt, speciellt eftersom e & r ligger brevid varandra på tangentborder, så detta har hänt mig så många gånger att jag skrivit en bash-function som laddas i min ~/.bashrc

function crontab()
{
    if [[ "$1" == "-r" ]]; then
        echo "No no stupid! Use --remove"
        return 1
    elif [[ "$1" == "--remove" ]]; then
        /usr/bin/crontab -r
        return 0
    fi
    /usr/bin/crontab "$@"
}
Far from perfect, men den har varit tillräcklig för mig. Numer kör jag mes systemd timers.
Mvh
Barre - Din Mandel i Cybergröten

echo 4a612c206a616720c3a472206ec3b6726469672c206475206f636b73c3a5210a | xxd -p -r

Användarvisningsbild
rgggn

Inlägg av rgggn »

Råkade rm:a fel filer ett par gånger. En klassiker.

serafim

Inlägg av serafim »

Min största tabbe var när jag på våren 2001 skulle rensa en gammal hårddisk som jag anslutit via kablar som jag anslutit till moderkortet. Jag brukade skriva över hela disken med nollor genom:
dd if=/dev/zero of=<dev.adressen till hårddisken>
i det aktuella fallet /dev/sdd
men skrev fel: dd if=/dev/zero of=/dev/sda
och raderade mitt system. Det märkte jag inte förrän allt kraschade. Jag undrade vad som hänt och försökte starta om datorn ett antal gånger. Till slut startade jag med en Knoppix-cd som var den första live-distributionen av Linux och såg då att en stor del av hårddisken var tom så jag förstod vad jag hade gjort för fel. Som tur var hade jag /home på en egen hårddisk men jag blev ju tvungen att installera om systemet.

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mitt största misstag skedde för ett par år sedan pinsamt om nog. Det var ett skalskript med rsync som jag råkade tabba mig med, vilket resulterade i att den raderade min lagringshårddisk hela tiden.

Jag förstod först inte vad som hände och efter en massa felsökning av både mjukvara och hårdvara installerade jag om operativsystemet och det gick så långt att jag köpte ny hårdvara. När felet kvarstod kunde jag känna hur de gråa håren på huvudet förökade sig

Jag kom till slut underfund med vad det var. Jag minns Inte vad som var fel med skalskriptet, men felet uppkom vad jag upplevde det som slumpmässigt vilket gjorde det klurigt att felsöka.

Jag har aldrig känt mig så dum som då. :|
Gentoo Linux ~ Blogg | Mastodon

Skriv svar