Platta för handskrivna anteckningar?

Support och diskussioner om allt som berör mobila och handhållna enheter.
gammtrall

Platta för handskrivna anteckningar?

Inlägg av gammtrall »

Jag är på jakt efter en platta för handskrivna anteckningar!

Just i Linux väg är vi ju inte särskilt lyckligt lottade. Jag känner till PineTab som inte är ute ännu, annars diverse Android plattor såsom Samsungs många varianter, iPad:s eller M$ Surface.

Jag ramlade över ReMarkable Tablet nyligen som verkar väldigt intressant, och som om är i särklass bäst lämpad för just handskriva anteckningar (om än inte mycket mer). Den har också ett OS baserat på Linux.

Men jag är nyfiken om det är någon här på forumet som använder en platta för att just handskriva anteckningar och har någon erfarenhet att bidra med? :)

gammtrall

Re: Platta för handskrivna anteckningar?

Inlägg av gammtrall »

Så, lite sammanfattning av vad jag tror mig kommit fram till.

När det kommer strikt till handskrivna anteckningar är de populära alternativen iPad:s, Samsung Galaxy Tab:s (finns ett par fler Android plattor, så sammanfattar alla som Android nedan) och, om än lite nischat, Remarkable tablet.

Utav dessa tre verkar iPad mest populär (överraskande?).

iPad

Fördelar:
- Mycket väldesignade/funktionsrika appar.
- Plattorna supporteras åtminstone 5 år med mjukvaruuppdateringar från Apple.
- Apple påstår sig värna om användarens integritet.

Nackdelar:
- Priset.
- Apple har förfallit ideologiskt sedan Wozniak slutade, t.ex. inmurad trädgård (översättning? ;)).

Android

Fördelar:
- Priset.
- Öppnare.

Nackdelar:
- Google (Lineage OS eller varianter verkar inte finnas till de nyare plattorna).
- Sämre designade appar.
- Underhålls inte lika länge.

Remarkable

Fördelar:
- Alla verkar vara överens om att dessa är skönast att skriva på.
- Egen variant av GNU/Linux som OS, ej Android (pro/con?).
- Öppen/hackable.
- Är enbart digitalt papper, inte en traditionell platta. (con?)

Nackdelar:
- Första generationen (andra generationen släpps över sommaren).
- Mjukvaran utvecklad in-house (förstått det som en binary blob, ej F/OSS), och inte särskilt snabbt, saknar vissa funktioner men verkar dugligt.
- Pennans udd kan ta slut, så man lär köpa nya.

----

Jag ska göra en djupdykning i hur pass efter Android appar är i jämförelse med Apple och huruvida mycket priserna egentligen skiljer sig. Men då jag verkligen inte har mycket för Apple (av personliga skäl), och jag på senare tid känner lika starkt mot Android, lutar det mesta mot en Remarkable.

Skriv svar