Erfarenheter och tankar kring Linux

Är du nybörjare på Linux? Ställ dina frågor här!
Tagglink

Erfarenheter och tankar kring Linux

Inlägg av Tagglink »

Hej Linuxkompis :)

Har nyligen installerat mitt första Linux desktop med Gentoo distrot. Det var hög tid för det då Windows kändes som en råtta-mus lek för att få en acceptabel programmeringsmiljö utan att installera enorma IDEs eller "GNU-miljöer" som MinGW eller dylikt. (Jag kom väldigt långt och fick till en ganska minimalistisk Windows miljö med Sublime Text 3 och diverse kompilatorer, sedan slog det mig: jag sitter och låtsas som att jag använder Linux på min Windows dator...)

Det har varit lite tidskrävande att ställa upp så att allt fungerar på Linux, och det är en ständig kamp. Sökmotorerna är till stor hjälp. Faktum är att jag började skriva på det här inlägget för att be om hjälp, men som det ofta är så kom jag att tänka på lösningar samtidigt som jag skrev. Men jag tänkte ändå dela med mig av problemen som jag stötte på, eftersom det kan vara intressant att veta vad någon som är ny med Linux desktop kämpar med dagligen :roll:

DPMS: När jag och min sambo skulle kolla på film via min nya linuxdator för första gången märkte vi snart att skärmen blev svart var tionde minut. Jag kunde inte lösa problemet där och då, men nu har jag fattat att det var något som heter DPMS, en strömsparare inbyggd i Xorg, som orsakade problemet... Lite bitter över det standardbeteendet, men det var ganska enkelt att fixa med en rad i .xinitrc-filen. Jag får tacka Arch-Linux wikin så mycket!

NTFS: Jag har en extern hårddisk där jag lagrat mina filer från Windows-tiden, och vill komma åt dem då och då. Eftersom jag byggt min egen kernel tänkte jag att det skulle räcka med att slå på "NTFS file system support" flaggan. Jag missade "NTFS file system write support" flaggan lite längre ner... Inte undra på att jag inte kunde montera disken som Read-Write.

Det är ju intressant det här. Från början bytte jag till Linux eftersom jag ville ha friheten att välja vilka funktioner min dator ska ha. Hade jag fortfarande suttit på Windows hade jag inte haft något problem - men samtidigt har jag genom mina problem lärt mig något nytt. T.ex. att DPMS är en sak och att jag kan använda det hur jag vill i framtiden.

serafim

Re: Erfarenheter och tankar kring Linux

Inlägg av serafim »

Välkommen till Linux och grattis!
Det är ju inte den enklaste att hantera Linux-distributionen du valde att starta med. Jag körde under en period Gentoo på en av mina maskiner men övergav Gentoo för distributioner som jag ansåg enklare att hantera. En sak kan man nog slå fast: Du har fått en grundlig kurs i Linux och alla dess små skruvar och muttrar. Jag som har varit med på Linux-tåget sedan 1994 tvekar inför Gentoo. Numera kör jag Debian på mina servrar och Ubuntu Mate på arbetsstationen. Men jag gillar starkt Arch-wikin sedan jag körde Arch och senare Manjaro. De ställen där jag finner mest hjälp och info är trots det inte Arch-wikin utan Ubuntu Sverige, Ubuntu Forums, Unix StackExchange och Stack Overflow. Men då söker jag ju efter lösningar på specifika problem mer än på installationstekniska. Där är Arch-wikin fortfarande bland de bästa. För rena hårdvaruproblem vänder jag mig till SweClockers (men det är för att jag bygger mina egna datorer).

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Välkommen!

Som föregående användare skrev är det rätt modigt att börja med Gentoo. :) Jag använder själv Gentoo och är man bekant med Linux-baserade operativsystem är Gentoo egentligen inte svårt, bara kanske lite annorlunda. Men är man ny måste det vara himla svårt? Hur kommer det sig att du valde just Gentoo?

Jag minns själv när jag var ny på Linux-baserade operativsystem. Jag hade svårigheter med de mest grundläggande sakerna eftersom att jag då inte förstod att jag behövde lämna mitt ego utanför dörren, samt att min tro om att alla operativsystem fungerade som Microsoft Windows gjorde allting mycket svårare för mig än vad det behövde vara. :)
Gentoo Linux ~ Hemsida | Mastodon

Tagglink

Inlägg av Tagglink »

serafim skrev:
05 jun 2020, 22:54
De ställen där jag finner mest hjälp och info är trots det inte Arch-wikin utan Ubuntu Sverige, Ubuntu Forums, Unix StackExchange och Stack Overflow. Men då söker jag ju efter lösningar på specifika problem mer än på installationstekniska. Där är Arch-wikin fortfarande bland de bästa. För rena hårdvaruproblem vänder jag mig till SweClockers (men det är för att jag bygger mina egna datorer).
Bra lista med källor!
Hund skrev:
12 jun 2020, 07:46
Som föregående användare skrev är det rätt modigt att börja med Gentoo. :) Jag använder själv Gentoo och är man bekant med Linux-baserade operativsystem är Gentoo egentligen inte svårt, bara kanske lite annorlunda. Men är man ny måste det vara himla svårt? Hur kommer det sig att du valde just Gentoo?
Hej Hund! Du kanske känner igen mig som "tomas" på fikaverse.club Mastodon-instansen :) Då vet du att det var du som inspirerade mig att välja Gentoo. Jag var ju inte helt obekant med Linux sedan innan, detta är bara första gången jag kör det som desktop! Jag ville avstå från bekvämlighets-distros som Ubuntu eftersom jag tycker om minimalism och ville framförallt ha en programmeringsmiljö, inte en media- och underhållnings desktop. Jag funderade på ett "renare" distro som Trisquel, men det är jag nu verkligen glad att jag avstod ifrån. Gentoo visade sig vara precis rätt balans mellan licenskontroll, dokumentation och anpassningsbarhet för mig!

Användarvisningsbild
Hund
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tagglink skrev:
12 jun 2020, 12:53
serafim skrev:
05 jun 2020, 22:54
De ställen där jag finner mest hjälp och info är trots det inte Arch-wikin utan Ubuntu Sverige, Ubuntu Forums, Unix StackExchange och Stack Overflow. Men då söker jag ju efter lösningar på specifika problem mer än på installationstekniska. Där är Arch-wikin fortfarande bland de bästa. För rena hårdvaruproblem vänder jag mig till SweClockers (men det är för att jag bygger mina egna datorer).
Bra lista med källor!
Hund skrev:
12 jun 2020, 07:46
Hej Hund! Du kanske känner igen mig som "tomas" på fikaverse.club Mastodon-instansen :) Då vet du att det var du som inspirerade mig att välja Gentoo. Jag var ju inte helt obekant med Linux sedan innan, detta är bara första gången jag kör det som desktop! Jag ville avstå från bekvämlighets-distros som Ubuntu eftersom jag tycker om minimalism och ville framförallt ha en programmeringsmiljö, inte en media- och underhållnings desktop. Jag funderade på ett "renare" distro som Trisquel, men det är jag nu verkligen glad att jag avstod ifrån. Gentoo visade sig vara precis rätt balans mellan licenskontroll, dokumentation och anpassningsbarhet för mig!
Du ser! Ännu en stackare som jag lurat in på villovägar. ;) Skämt åt sido, tack! Det är alltid roligt att höra att man kan vara någon form utav inspiration för folk ibland. :)

Med Gentoo har du kontroll över hur fri du vill att din installation ska vara. Så vitt jag vet behöver du godkänna alla EULAs och licenser från paket som `nvidia-drivers` och `virtualbox-bin`, men om du vill vara extra säker på att du bara tillåter fria licenser kan du ju lägga till denna rad:

Kod: Markera allt

ACCEPT_LICENSE="-* @FREE"
Och enligt Gentoo wiki ska Linuxkärnan från och med version 4.14 ska hela firmwareträdet ha skippats, vilket innebär att man inte behöver "deblobba" kärnan idag. Vilket innebär att det ska vara väldigt enkelt att få till en libre-installation av Gentoo. :)

https://wiki.gentoo.org/wiki/Kernel_Deblobing
Gentoo Linux ~ Hemsida | Mastodon

Tagglink

Inlägg av Tagglink »

Jag tar det som att du tar ansvar för de kvällar jag förlorade till installationstider, förvirringar och dokumentationsläsande :lol:

Det är faktiskt jätteskönt och motiverande att vara förbi det värsta och ha en fungerande setup. Helt annan känsla att använda mig av datorn och jag lär mig något nytt varje dag. Vill inte säga att det är något för alla men jag värdesätter verkligen att kunna bestämma vad som kör på min dator (och vem som ser vad jag gör).

Tack för tipset om deblobing! Den hade jag inte sett :)

Skriv svar